Meestgestelde vragen

De vragen waarmee mensen het vaakst bij ons komen aankloppen, sommen we hieronder voor je op. Zo hopen we je snel verder te helpen. We hebben de vragen steeds gebundeld per onderwerp.

Vind je het antwoord op jouw vraag hieronder niet terug? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Financiële toegang tot zorg

De overheid riep een aantal maatregelen in het leven om de financiële toegankelijkheid van de gezondheidszorg te verbeteren. Het probleem is dat deze maatregelen uit verschillende “hoeken” komen. Elk beleidsniveau (Federaal, Vlaams, lokaal) draagt zijn steentje bij om tegemoet te komen aan de financiële noden van chronisch zieken. Hoe vind je daarin je weg?

We geven je een gouden raad: maak een afspraak met de dienst maatschappelijk werk van je ziekenfonds. Zij kennen je individuele situatie en zijn op de hoogte van de bestaande maatregelen. Samen met jou kunnen ze bekijken op welke maatregelen je recht hebt.

Je kan hiervoor niet terecht bij de mensen die aan het loket zitten. Je moet echt een afspraak maken met de betrokken dienst. Ook belangrijk om te weten is dat de maatschappelijk werkers van het ziekenfonds bij je thuis kunnen komen, indien nodig. Zo kunnen ze zich een beeld vormen van jouw thuissituatie. Ze kunnen dan bijvoorbeeld ook suggesties doen om je woning aan te passen.

  • Het RIZIV beheert de verplichte ziekteverzekering en besteedt de administratie (bv. de terugbetaling van een doktersbezoek) hiervan uit aan ziekenfondsen. Het aanbod van deze verplichte ziekteverzekering is voor iedereen gelijk. Iedereen is aangesloten bij een ziekenfonds of bij de Vlaamse Hulpkas.

  • Elk ziekenfonds heeft daarnaast ook een eigen aanbod om concurrentie te creëren. Dit heet de aanvullende verzekering en is een ledenpakket of ledenaanbod. Dit financiert het ziekenfonds met de bijdrage van leden. Uitzondering is de Vlaamse Hulpkas: dat is gratis, omdat zij geen aanvullend aanbod hebben.

Opgelet: de aanvullende verzekering is ook niet hetzelfde als de hospitalisatieverzekering. Afhankelijk van je noden of aandoening kan er een groot verschil zijn tussen ziekenfondsen en kan het interessant zijn om de verschillen in aanbod te bekijken.

Als je zorgverleners de derdebetalersregeling toepassen, dan betaal je hen alleen het bedrag dat je uit eigen zak betaalt:

  • het persoonlijk aandeel of remgeld

  • eventueel een supplement als de zorgverlener niet-geconventioneerd is bij een consultatie, of als je kiest voor een éénpersoonskamer bij een opname.

Je schiet het andere deel van het wettelijk tarief dus niet voor in dit geval. Dat kan interessant zijn als je je (al dan niet tijdelijk) in een kwetsbare situatie bevindt of een laag inkomen hebt.

Jouw ziekteverzekering zal die tegemoetkoming rechtstreeks aan de zorgverlener betalen. Je hoeft dan ook geen getuigschriften voor verstrekte hulp naar jouw ziekteverzekering te sturen.

Digitale toepassingen in de zorg

Wil je jouw gezondheidsgegevens via digitale weg raadplegen? Dat kan via het online gezondheidsportaal www.mijngezondheid.be. Daar kan je onder andere doorklikken naar ‘Mijn rapporten en resultaten’. Je wordt dan doorverwezen naar de pagina van jouw ziekenhuis-hub (CoZo of VZN KUL/NexuzHealth).

Je kan ook rechtstreeks inloggen bij deze ziekenhuisportalen via: https://www.cozo.be/home of https://nexuzhealth.com/nl/ en je dossier daar online (of via een app) raadplegen.

Welke gegevens in je elektronisch dossier te raadplegen zijn, hangt af van een aantal factoren:

  • Ten eerste kan je enkel je gegevens inkijken nadat je toestemming tot gegevensdeling gaf. Dit kan je registreren door aan te melden op www.mijngezondheid.be en dan door te klikken naar ‘Toegangsbeheer’.

  • Ten tweede is dit afhankelijk van welke gegevens gedeeld worden door je behandelende zorgverleners.

  • Ten derde is je huisarts als beheerder van je Globaal Medisch Dossier verantwoordelijk om jouw elektronische gezondheidssamenvatting up-to-date te houden.

Lees meer in de artikels ‘Wegwijs in het e-health landschap’ en de publicatie ‘Mijngezondheid.be en jouw geïnformeerde toestemming’.

De gezondheidssamenvatting is de beknopte elektronische samenvatting van je actuele gezondheidstoestand, aangemaakt door je huisarts die jouw Globaal Medisch Dossier beheert.

Ze bevat de kerninformatie om jou als patiënt goed en veilig te verzorgen, bijvoorbeeld als je in het ziekenhuis belandt. De spoedarts weet dan meteen welke medicatie je neemt, of je allergisch bent voor bepaalde producten, of je vaccinaties in orde zijn...

Zorgverstrekkers noemen de gezondheidssamenvatting ook wel Sumehr (Summarized Electronic Health Record).

Lees meer.

Als je ervoor kiest om je elektronische voorschrift digitaal te beheren, dan kan je bij de apotheek je voorschrift tonen via een app op je smartphone of tablet. Je kan het voorschrift ook bekijken via de online gezondheidsportalen zoals www.MijnGezondheid.be (onder ‘Mijn geneesmiddelen’ >  ‘Mijn openstaande medicatie voorschriften) of www.MyHealthViewer.be of via een aantal commerciële apps (zoals Helena of Voorschrift op zak). Er wordt in november 2021 nog een app vanuit de overheid gelanceerd (de mobiele app ‘mijngeneesmiddelen’). Je kan het voorschrift indien gewenst ook nog afprinten via deze online portalen of apps.

Ziekenvervoer

De eerste vraag is altijd: heb je dringend of niet-dringend ziekenvervoer nodig?

  • Dringend ziekenvervoer vraag je aan in een onmiddellijk levensbedreigende situatie.

  • Al het vervoer naar een ziekenhuis of zorgverlener dat je niet via de dienst 112 aanvraagt, valt onder de noemer ‘niet-dringend ziekenvervoer’.

Er zijn 3 types niet-dringend ziekenvervoer:

  1. liggend, met de ziekenwagen;

  2. zittend, in een busje of taxi;

  3. met een rolstoel in aangepast vervoer.

De keuze voor liggend, zittend of rolstoelvervoer is onder meer afhankelijk van je medische toestand. Je zorgverlener, je ziekenfonds of de vervoerscentrale kan je helpen de juiste keuze te maken. Naar gelang van het type vervoer zal er een andere dienst komen of zal een ander tarief gelden.

Meer tips vind je in het artikel ‘Vind je weg in het ziekenvervoer’.

Heb je niet-dringend vervoer nodig, neem dan contact op met je ziekenfonds. Zij maken prijsafspraken met ziekenvervoerders waardoor het vervoer gedeeltelijk door het ziekenfonds terugbetaald wordt.

Sommige ziekenfondsen werken samen met vrijwilligersorganisaties. Heb je geen medische begeleiding nodig? Dan kan je ook op hen beroep doen. Vraag steeds op voorhand een schatting van de kostprijs van je vervoer.

Werken met een chronische aandoening

Je werkgever krijgt een premie als je arbeidsbeperking of gezondheidsprobleem invloed heeft op het functioneren in je job. Deze premie wordt de loonpremie in het kader van individueel maatwerk genoemd.

Daarnaast bestaat er in het kader van individueel maatwerk ook de begeleidingspremie. Met deze premie kan je werkgever de kosten voor de begeleiding compenseren. Voor zelfstandigen is er een ondersteuningspremie voorzien.

Om in aanmerking te komen voor individueel maatwerk moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Via VDAB vraag je het recht op individueel maatwerk aan. Vervolgens kan je werkgever (een van) de premie(s) aanvragen bij het departement Werk en Sociale Economie.

Meer informatie? https://www.vdab.be/orienteren/gezondheidsprobleem/tegemoetkomingen/individueel-maatwerk.

Wanneer je aandoening je belemmert om je job uit te oefenen of bij je zoektocht naar werk, kan je aanspraak maken op een redelijke aanpassing van de werkomgeving. 

  • Een redelijke aanpassing is een maatregel die in een concrete situatie en naargelang jouw behoefte als persoon met een handicap of chronische ziekte wordt genomen. Die moet jou dezelfde kansen op de arbeidsmarkt geven als een werknemer zonder een beperking.

  • De maatregelen zijn niet redelijk als ze een onevenredige belasting vormen voor wie ze moet treffen. Een andere functie kan bijvoorbeeld binnen een groot bedrijf redelijk zijn, omdat hier veel functies zijn en er meer middelen beschikbaar zijn dan binnen een klein bedrijf waar minder functies en middelen zijn.

  • De aanpassingen kunnen zowel bij een sollicitatie als op de werkvloer.

  • Voor heel wat aanpassingen kan er beroep gedaan worden op een tussenkomst van VDAB.

Zoek je meer informatie over redelijke aanpassingen of over discriminatie omwille van je ziekte of handicap? Dan kan je terecht bij Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum.

Heb je een erkenning arbeidsongeschiktheid maar denk je eraan om opnieuw aan de slag te gaan? Dan kan je het werk gedeeltelijk hervatten via het systeem van gedeeltelijke werkhervatting, ook wel toegelaten arbeid of progressieve werkhervatting genoemd.

Als de adviserend arts van het ziekenfonds je arbeidsongeschikt verklaart, betekent dit niet automatisch dat je geen job meer kan uitoefenen. Heel wat personen die ziek zijn, zijn tijdens hun erkende arbeidsongeschiktheid nog in staat om een aantal uren of dagen per week te gaan werken.

In het systeem van gedeeltelijke werkhervatting behoud je het recht op een uitkering van het ziekenfonds naast het loon van de werkgever.

Meer informatie? Lees onze infofiche of neem contact op met je ziekenfonds.

Tegen de beslissing van de adviserend arts van het ziekenfonds kan je binnen de 3 maanden in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank.

Met een klacht over de houding of de aanpak van de adviserend arts kan je terecht bij de coördinerend adviserend arts van je ziekenfonds en de klachtendienst van je ziekenfonds.

Meer informatie? Lees onze brochure 'Wie is wie? De expertiseartsen en hun opdracht'.

Weet je niet goed waar te beginnen? Dan is je eerste aanspreekpunt de terug naar werk-coördinator bij je ziekenfonds. Deze persoon zal je de weg tonen naar bestaande trajecten en maatregelen.

Lees ook onze wegwijzers en infofiches.

Patiëntenparticipatie

Je kan je ervaringskennis op onnoemelijk veel terreinen inzetten. Zo kan je:

  • aan de slag als begeleider van lotgenotengroepen;

  • taken opnemen binnen een vereniging;

  • via patiëntenvertegenwoordiging aan belangenbehartiging doen op beleidsniveau of binnen zorginstellingen, eerstelijnszones … ;

  • aan de slag gaan binnen een zorginstelling;

  • deelnemen aan enquêtes en onderzoeken;

  • en nog veel meer!

Hou onze sociale media in het oog. Als wij of andere organisaties op zoek zijn naar personen met ervaringskennis dan verspreiden we deze oproepen ook via Facebook.

Op onze vacaturepagina kan je oproepen vinden voor patiëntenvertegenwoordigers die in naam van onze organisatie een opdracht uitvoeren. Enkel wie lid is van een vereniging die lid is van ons kan zich hiervoor kandidaat stellen.

Daarnaast kan je als ervaringsdeskundige aan de slag vanuit verschillende statuten, zoals vrijwilliger, werknemer of zelfstandige. Lees meer over werken met een chronische aandoening.

We bundelden alle tips in een webinarreeks. Ontdek alle tips hier.

Patiëntenparticipatie zit in het hart van onze organisatie. Het onderwerp zit zo in ons DNA verweven. Het thema staat ook hoog op alle beleidsagenda’s en beheerst de agenda’s van zorginstellingen en – netwerken. Tegelijkertijd bestaat er veel onduidelijkheid over. Hoe geef je participatie vorm in de praktijk? Onze visietekst schept klaarheid en verduidelijkt onze visie.

Lees onze visie hier.

De verschillende vormen van patiëntenparticipatie zie je in het participatiewiel. Je kiest de meest geschikte vorm op basis van jouw doel en de mogelijkheden van wie participeert.

Het wiel benadrukt dat elke vorm van participatie zijn meerwaarde heeft. Vroeger gebruikten we een participatieladder in plaats van een wiel. We stapten af van die ladder omdat een ladder de indruk geeft dat vormen die hoger op de ladder staan beter zijn en dat is niet het geval.

Alles hangt af van het doel waarvoor je patiëntenparticipatie wil inzetten.

Ontdek alles over het participatiewiel.

Las je onze visie al? Voor zorgorganisaties bundelden we ook heel wat concrete tips in onze webinarreeks.

Onze beleidsmedewerkers patiëntenparticipatie staan ook klaar om tijdens een gratis verkennend gesprek jouw doel helder te krijgen en je op de juiste weg te zetten.

Ben je op zoek naar een spreker over patiëntenparticipatie of patiëntenvertegenwoordiging? We bekijken graag met jou wat mogelijk is.

Contacteer onze medewerkers bij vragen.

Geestelijke gezondheid

De toegankelijkheid en betaalbaarheid van psychologische zorg is erg belangrijk. Zowel via de verplichte ziekteverzekering als de aanvullende verzekering van de mutualiteiten is er een terugbetaling voorzien voor een bezoek aan de psycholoog/orthopedagoog. Meer informatie en concrete bedragen vind je op deze pagina

Patiëntenverenigingen

Zoek een patiëntenvereniging tussen onze leden, via de website van Trefpunt Zelfhulp, of zoek specifiek voor de GGZ via www.opgang.be/kaart.

Verzekeringen

Waneer je een lening aangaat voor de aankoop van een woning heb je meestal een schuldsaldoverzekering nodig. Bij het bepalen van deze premie speelt de gezondheidstoestand een belangrijke rol. Wie een chronische ziekte of handicap heeft, moet vaak een bijpremie betalen of wordt zelfs geweigerd. Lees hier wat je in dit geval kan doen.

In het kader van een verzekering die je hebt afgesloten, kan er een medische expertise plaatsvinden om een verzekeringsgeschil op te lossen. Lees hier op welke manier deze medische expertise kan verlopen.