Tekening van ziekenwagen
05
Oct
screenreader.email article

Vind je weg in het ziekenvervoer

Heb je als patiënt vervoer nodig om naar een ziekenhuis of naar een zorgverlener te gaan? De wereld van het ziekenvervoer is niet eenvoudig. Wij maken je wegwijs in de vele vormen van vervoer voor patiënten. Zo weet je waar en hoe je vervoer kan aanvragen. En waar je dan best op let.

05
Oct
screenreader.email article

Dringend of niet-dringend ziekenvervoer?

Hoe maak je de juiste vervoerskeuze? De eerste vraag luidt: heb je dringend of niet-dringend ziekenvervoer nodig?

 

Dringend ziekenvervoer is het meest gekend. Je vraagt het aan in een onmiddellijk levensbedreigende situatie, als er dus een dringende medische tussenkomst nodig is. De aanvraag van dringend vervoer gebeurt altijd via de dienst 112. Enkel erkende ambulancediensten mogen het uitvoeren. Een ziekenwagen (of heel soms een helikopter) brengt de patiënt naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met een spoedgevallendienst.

Soms beslist de dienst 112 om ook een mobiele urgentiegroep (MUG) of een paramedisch interventieteam (PIT) te sturen. Met een MUG komen een spoedarts en een verpleegkundige om de toestand van de patiënt te stabiliseren zodat die met ambulance naar het ziekenhuis kan. Een PIT brengt een hulpverlener-ambulancier en een spoedverpleegkundige ter plaatse.

Het dringend vervoer is geregeld door de wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening en zijn uitvoeringsbesluiten. Het valt onder de bevoegdheid van de federale overheid.

 

Al het vervoer naar een ziekenhuis of zorgverlener dat je niet via de dienst 112 aanvraagt, valt onder de noemer ‘niet-dringend ziekenvervoer’. Er zijn drie types niet-dringend ziekenvervoer:

  • Liggend, met de ziekenwagen;

  • Zittend, in een busje of taxi;

  • Met een rolstoel in aangepast vervoer.

De keuze voor liggend, zittend of rolstoelvervoer is onder meer afhankelijk van je medische toestand. Je zorgverlener, je ziekenfonds of de vervoerscentrale kan je helpen de juiste keuze te maken. Naar gelang van het type vervoer zal er een andere dienst komen of zal een ander tarief gelden.

Het niet-dringend ziekenvervoer is een bevoegdheid van de gemeenschappen/gewesten. In Vlaanderen is de minister van Welzijn en Volksgezondheid bevoegd voor het liggend niet-dringend ziekenvervoer en de minister van Mobiliteit voor het zittend en rolstoelvervoer.

 

Een vorm van niet-dringend ziekenvervoer die je meestal niet zelf aanvraagt, is het vervoer tussen ziekenhuizen of het interhospitaal ziekenvervoer. Dat vervoer heb je bijvoorbeeld nodig als je opgenomen bent in een ziekenhuis maar voor een gespecialiseerd onderzoek tijdelijk naar een ander ziekenhuis moet. Net zoals bij ontslag uit een ziekenhuis, zal het meestal de sociale dienst van het ziekenhuis zijn die het ziekenvervoer regelt. Laat weten bij welk ziekenfonds je aangesloten bent en vraag op voorhand naar de kostprijs, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

 

Reeksvervoer en sociaal vervoer zijn andere vaak gebruikte termen. Over ‘reeksvervoer’ spreekt men als je regelmatig gebruik moet maken van ziekenvervoer, bijvoorbeeld omdat je een reeks van 5 afspraken hebt voor nierdialyse of chemotherapie in het ziekenhuis. Sociaal vervoer is vervoer dat je als minder mobiele patiënt gebruikt voor sociale doelen, zoals naar de winkel of naar de kapper gaan.

Welk niet-dringend ziekenvervoer kiezen?

Heb je geen dringend ziekenvervoer nodig, overweeg dan de verschillende mogelijkheden die je hebt.

  • Vraag je eerst af of je een beroep kunt doen op eigen vervoer, op vervoer door familie of naasten of op het openbaar vervoer. Houd dan wel rekening met het advies van je behandelende arts: Is een verplaatsing met het openbaar vervoer of in de auto van een familielid geschikt voor jou? Heb je medische of andere begeleiding nodig? Kun je zittend worden vervoerd? Informeer ook bij je ziekenfonds of ze een terugbetaling voorzien

  • Is vervoer op eigen kracht of met het openbaar vervoer geen optie, weet dan dat je voor niet-dringend zittend of rolstoelvervoer kunt kiezen tussen professioneel en vrijwilligersvervoer. Liggend vervoer kan enkel met professionele ambulancediensten gebeuren.

Een volledig overzicht van professioneel en vrijwilligersvervoer bestaat niet. Als je zelf vervoer moet regelen, neem je best contact op met je ziekenfonds. Ze kunnen je helpen om het juiste soort vervoer te kiezen. Ze maken afspraken met ziekenvervoerders (ambulance- of taxidiensten). Ze werken samen met vervoerscentrales (Mutas of voor Helan: i-mens) en soms ook met vrijwillige chauffeurs of vrijwilligersorganisaties zoals Minder Mobiele Centrales of Diensten Aangepast Vervoer. Zij kunnen je ook vertellen in welke gevallen en onder welke voorwaarden terugbetaling mogelijk is.

Enkele tips bij het aanvragen van ziekenvervoer

We geven je graag nog enkele algemene tips voor als je niet-dringend ziekenvervoer aanvraagt via je ziekenfonds:

Contacteer je ziekenfonds tijdig, best enkele dagen vooraf.

Geef belangrijke info door.

  • Over het vervoer dat je aanvraagt: Welk soort vervoer heb je nodig: liggend, zittend, in een rolstoel? Heb je medische begeleiding of andere zaken (bv. zuurstof) nodig? Van waar naar waar gaat de rit? Heb je ook een terugrit nodig of wil je meteen een reeks ritten vastleggen? Moet er een naaste, mantelzorger of begeleider mee? Wil je alleen vervoerd worden of mag het met meerdere mensen tegelijk? Heb je een voorkeur voor een bepaalde vervoerder (kan niet altijd)?

  • Voor sommige behandelingen wordt het ziekenvervoer terugbetaald, dus vermeld voor welke behandeling of consultatie je vervoer nodig hebt (bijvoorbeeld voor een chemotherapie of een nierdialyse of een opvolgconsultatie na een kankerbehandeling).

  • Heb je al eerder goede of slechte ervaringen met ziekenvervoer gehad, laat dat dan weten aan je ziekenfonds (en aan de vervoersdienst). Het is nuttige informatie om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren.

Stel vragen.

  • Welk vervoer is het best geschikt voor jou, medisch gezien maar ook vanuit financieel standpunt? Werken ze samen met bepaalde vervoersdiensten? Zijn er alternatieven met vrijwilligers? Zijn die in jouw geval beter en goedkoper?

  • Hoeveel gaat de rit jou kosten?

  • Betaalt de ziekteverzekering of je ziekenfonds een deel van de kosten terug? Onder welke voorwaarden? Heb je daar een attest voor nodig en hoe geraak je aan dat attest?

  • Welke dienst gaat jou vervoeren? Hoe lang gaat de rit duren? Word je verwittigd?

Nog meer informatie kan je vinden in ons artikel over de kostprijs van ziekenvervoer.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 23/11/2021

    Waar kan ik terecht als ik niet tevreden ben over mijn ziekenvervoer?

    Indien je een klacht zou hebben over jouw ziekenvervoer, waar kan je dan terecht?

    We raden je aan om je klacht in eerste instantie onderling te bespreken en uit te klaren met de betrokken partij(en): de vervoersdienst, je ziekenfonds, de vervoerscentrale of het ziekenhuis. Vaak kan het probleem met een eenvoudig gesprek verholpen worden. Biedt dit toch geen oplossing, dan kan je een klacht indienen bij verschillende instanties.

  • 04/11/2021

    Wat kost ziekenvervoer mij?

    Patiënten krijgen soms een heel hoge factuur voor hun ziekenvervoer. Zeker als je niet op voorhand op de hoogte was van de kostprijs kan dat leiden tot financiële problemen.

    Welk ziekenvervoer wordt terugbetaald en hoeveel bedraagt die terugbetaling dan? Eenvoudig is het niet, soms komt de verplichte ziekteverzekering tussen, in andere gevallen de aanvullende verzekering van de ziekenfondsen. We lijsten alles even op.