Terug naar werk 2
10
Apr
screenreader.email article

Nood aan begeleiding op maat bij je terugkeer naar werk? Ontdek het terug naar werk-fonds!

Werd jouw arbeidsovereenkomst door je werkgever beëindigd door medische overmacht? Wil je terug stappen naar werk zetten en hiervoor beroep doen op ondersteuning? Dan is het terug naar werk-fonds misschien iets voor jou.

10
Apr
screenreader.email article

Wat is het terug naar werk-fonds?

Vanaf 1 april 2024 is je werkgever verplicht een bijdrage van 1800 euro te storten in het terug naar werk-fonds bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht. Op voorwaarde dat deze beëindiging gebeurde door de werkgever. Het fonds wordt beheerd door het RIZIV.

Via het fonds kan je gespecialiseerde dienstverlening, zoals loopbaanbegeleiding of jobcoaching, op maat aankopen bij een erkende dienstverlener. Je ontvangt een voucher ter waarde van maximaal 1800 euro die je bij een erkende dienstverlener kan inruilen voor dienstverlening op maat.

Wie kan terecht bij het terug naar werk-fonds?

Je bent arbeidsongeschikt én je werkgever beëindigde je arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht (ten vroegste op 1 april 2024 en niet meer dan zes maanden geleden). -> Je kan sinds 1 april 2024 terecht bij het fonds.

Je bent langer dan één jaar arbeidsongeschikt. -> Je kan vanaf 1 april 2025 terecht bij het fonds.

Je hebt een goedkeuring voor herscholing van de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit. -> Je kan niet bij het fonds terecht.

Hoe dien je een aanvraag in?

Je hebt na de beëindiging van je arbeidsovereenkomst maximum 6 maanden tijd om een aanvraag in te dienen.

Uitzondering: bij wie de beëindiging gebeurde tussen 1 april 2024 en 1 juli 2024 moet de aanvraag ten laatste gebeuren op 2 januari 2025.

  1. Je zoekt een erkende dienstverlener waarbij je een dienstverlening op maat wil volgen. Een lijst hiervan vind je binnenkort op de website van het RIZIV.

  2. Je dient een aanvraagformulier in. Hier vul je ook je gekozen dienstverlener in.

  3. Als je aanvraag volledig is, wordt deze binnen 45 dagen behandelt door het RIZIV. Na goedkeuring ontvang je een voucher van maximum 1800 euro. Deze voucher is 6 maanden geldig.

Als je werkgever nog niet betaalde aan het fonds, zal je aanvraag enkel behandeld worden als er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn in het fonds.

Je kan je aanvraag zowel digitaal als op papier indienen.

Waar kan je terecht met vragen?

• Op de website van het RIZIV.

• Telefonisch via 02 524 97 97 van maandag tot vrijdag van 8u tot 13u.

• Via mail op fonds-va@riziv-inami.fgov.be.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 12/04/2024

    Wat als je niet meer (voltijds) kan werken?

    Een chronische aandoening zet je leven op z’n kop. (Voltijds) blijven werken is allesbehalve evident. En wat als dat niet meer lukt? Kan je je aantal werkuren afbouwen omwille van ziekte en hiervoor een financiële compensatie krijgen? Welke mogelijkheden heb je om je werk beter aan te passen aan je persoonlijke situatie?

  • 04/03/2024

    Verhoog je kans op werk met individueel maatwerk

    Het doel is simpel: de kans op werk verhogen voor iedereen met een arbeidsbeperking of een gezondheidsprobleem dat invloed heeft op je werk. Individueel maatwerk vervangt de Vlaamse ondersteuningspremie (VOP).

  • 29/01/2024

    Wat verandert er aan het ziektepensioen voor ambtenaren?

    Ben je statutair ambtenaar en vaak afwezig op het werk door ziekte? Dan kan, wanneer je zogenaamde ‘ziektedagen’ zijn opgebruikt, een ziektepensioen ter sprake komen. Dit is een vervroegd pensioen om medische redenen. Op jonge leeftijd te horen krijgen dat je op medisch pensioen moet is een zware dobber. Niet alleen financieel, maar ook mentaal.

    Na veel beleidswerk is er beterschap op komst, ontdek wat er vanaf 1 januari 2025 verandert. Deze hervorming is een initiatief van minister van Pensioenen Lalieux, minister van Sociale Zaken Vandenbroucke en minister van Overheidsbedrijven De Sutter.