Onze adviezen en tips
Welke rechten heb ik als patiënt? Waar vind ik info over de kwaliteit van de zorg? Hoe vind ik mijn weg in het doolhof van tegemoetkomingen? Op basis van reeds aangekaarte noden, problemen en situaties proberen wij een reeks aan praktische adviezen en tips voor te schotelen.
We maken je graag wegwijs!
Onze meest gelezen adviezen en tips
Ontdek wat VDAB voor jou kan betekenen
Heb je een chronische ziekte en wil je (opnieuw) werken? Weet je niet zeker hoe je daaraan begint? Dan is VDAB er om samen met jou stappen richting werk te zetten, in afstemming met je arts. Zo kan je je competenties bijschaven of anders inzetten voor een job die bij je past. Ook bestaan er hulpmiddelen voor je werkgever. Ontdek er hier meer over.
Terug aan het werk na ziekte? Schat de impact op je uitkering in met Jobcalc
Ga je opnieuw aan het werk? Wat verandert er dan aan je uitkeringen en tegemoetkomingen? En welk bedrag zal je overhouden? De online rekentool, Jobcalc, helpt je een inschatting maken! Zo weet jij wat je mag verwachten.
Wat kan volgens onze leden nog beter aan de wet patiëntenrechten?
Begin dit jaar riep minister Vandenbroucke iedereen op om feedback te geven op zijn voorstel voor de modernisering van de wet patiëntenrechten. Dat voorstel werd opgesteld door de voorzitter, Tom Goffin, en de ondervoorzitter, Jacqueline Herremans, van de Federale Commissie voor de Rechten van de Patiënt. Benieuwd hoe ons advies eruit ziet?
Al onze adviezen en tips vind je hier terug
-
23/11/2021
Waar kan ik terecht als ik niet tevreden ben over mijn ziekenvervoer?
Indien je een klacht zou hebben over jouw ziekenvervoer, waar kan je dan terecht?
We raden je aan om je klacht in eerste instantie onderling te bespreken en uit te klaren met de betrokken partij(en): de vervoersdienst, je ziekenfonds, de vervoerscentrale of het ziekenhuis. Vaak kan het probleem met een eenvoudig gesprek verholpen worden. Biedt dit toch geen oplossing, dan kan je een klacht indienen bij verschillende instanties.
-
04/11/2021
Wat kost ziekenvervoer mij?
Patiënten krijgen soms een heel hoge factuur voor hun ziekenvervoer. Zeker als je niet op voorhand op de hoogte was van de kostprijs kan dat leiden tot financiële problemen.
Welk ziekenvervoer wordt terugbetaald en hoeveel bedraagt die terugbetaling dan? Eenvoudig is het niet, soms komt de verplichte ziekteverzekering tussen, in andere gevallen de aanvullende verzekering van de ziekenfondsen. We lijsten alles even op.
-
05/10/2021
Vind je weg in het ziekenvervoer
Heb je als patiënt vervoer nodig om naar een ziekenhuis of naar een zorgverlener te gaan? De wereld van het ziekenvervoer is niet eenvoudig. Wij maken je wegwijs in de vele vormen van vervoer voor patiënten. Zo weet je waar en hoe je vervoer kan aanvragen. En waar je dan best op let.
Bekijk ook onze standpunten!
Advies van het Observatorium voor chronische ziekten over arbeidsongeschiktheid
Heb je een chronische ziekte en ben je in een situatie van arbeidsongeschiktheid? Dan zal je, jammer genoeg, heel wat knelpunten ervaren. We werken al jaren aan deze knelpunten. Wie wil werken, moet kunnen werken. Die stap naar werk moet zo laagdrempelig mogelijk zijn en je mag hiervoor niet gestraft worden.
De visie van het VPP op patiëntenparticipatie
Patiëntenparticipatie zit in het hart van onze organisatie. Het onderwerp zit zo in ons DNA verweven. Het thema staat ook hoog op alle beleidsagenda’s en beheerst de agenda’s van zorginstellingen en – netwerken. Tegelijkertijd bestaat er veel onduidelijkheid over. Hoe geef je participatie vorm in de praktijk? Dit standpunt schept klaarheid en verduidelijkt de visie van het VPP.
Bevraging: thuislevering van medicatie door de apotheker
Kreeg je medicatie voorgeschreven? Dan is de volgende stap een bezoek aan je apotheker. Want momenteel wordt medicatie steeds afgeleverd in de apotheek. Slechts in enkele uitzonderlijke situaties is het laten thuisbezorgen van je medicatie door de (huis)apotheker mogelijk.