Werken
screenreader.email article

Advies van het Observatorium voor chronische ziekten over arbeidsongeschiktheid

Heb je een chronische ziekte en ben je in een situatie van arbeidsongeschiktheid? Dan zal je, jammer genoeg, heel wat knelpunten ervaren. We werken al jaren aan deze knelpunten. Wie wil werken, moet kunnen werken. Die stap naar werk moet zo laagdrempelig mogelijk zijn en je mag hiervoor niet gestraft worden.

screenreader.email article

Het is een thema dat ons en de andere leden van het Observatorium voor chronische ziekten blijft bezighouden. Net daarom werkten we binnen het Observatorium de afgelopen jaren intensief mee aan een advies over arbeidsongeschiktheid. Waar in het proces van arbeidsongeschiktheid kunnen verbeteringen gedaan worden zodat het personen met een chronische ziekte ten goede komt? Dat was ons uitgangspunt.

Het advies focust op 4 thema’s:

1. Het wetgevend kader

2. De toepassing van de patiëntenrechtenwet

3. De kwaliteit van zorg

4. De administratie

Hoe kwam het advies tot stand?

Het advies kwam tot stand op basis van besprekingen in een gezamenlijke werkgroep van leden van het Observatorium en de leden van de NIC MED (vertegenwoordiging van de artsen-directeurs van de ziekenfondsen, Hulpkas en HR Rail). Een omzendbrief met richtlijnen voor adviserend artsen vormde de basis voor de besprekingen en werd een kapstok voor de aanbevelingen in het advies.

De aanbevelingen op een rijtje

Het wetgevend kader

• Een duidelijker wetgevend kader zodat er geen interpretatieproblemen meer zijn bij een gedeeltelijke werkvatting tijdens arbeidsongeschiktheid.

• Meer rechtszekerheid door de maximale (verlengbare) termijn van de toelating voor gedeeltelijke werkhervatting te brengen op 5 jaar i.p.v. de huidige 2 jaar.

• Geen ongelijkwaardige situatie meer tussen zelfstandigen en werknemers.

• Een wetgevend kader met heldere termijnen waarbinnen de werkgever ziekte- en werkdagen moeten doorgeven aan het ziekenfonds én waarbinnen het ziekenfonds de gegevens verwerkt moet hebben, en duidelijke uitbetalingstermijnen voor de uitkering.

• Het afschaffen van de verplichting van het melden (voor reizen binnen België of de EU) of toelating moeten vragen (voor reizen buiten de EU) aan de adviserend arts voor reizen voor een periode korter dan of gelijk aan 21 dagen.

• Mogelijk maken van een combinatie van de integratietegemoetkoming met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (of ander vervangingsinkomen).

• Onvoldoende afhouden van bedrijfsvoorheffingen: informeren, ondersteunen bij de berekening en het organiseren van de voorafbetalingen.

De toepassing van de patiëntenrechtenwet

• Het opnemen van de patiëntenrechten als een volwaardig opleidingsonderdeel in de basisopleiding van artsen.

• Het herformuleren van de patiëntenrechten naar de werkpraktijk.

• Meer aandacht voor het thema arbeidsongeschiktheid in de opleiding van de artsen.

• Het opnemen van bestaande modellen over shared decision making en communicatietechnieken in de opleiding van adviserend artsen.

• Duidelijk laten weten welke documenten iemand nodig heeft voor de consultatie en wie hierbij kan helpen.

• Het proactief herinneren van de behandelend artsen van hun rol in het traject van arbeidsongeschiktheid.

• Het verbeteren van de toegang tot het patiëntendossier bij de adviserend arts.

• Sterker inzetten op persoonsgericht communicatie.

• De oprichting van een laagdrempelige bemiddelingsinstantie.

De kwaliteit van zorg

• Het verhogen van de kwaliteit van de beslissingen door

• te voorzien in een begrijpelijk model voor de motivering

• structurele verankering van het principe van peer review tussen adviserend artsen,

• voorzien in een wetenschappelijk hulpmiddel voor huisartsen i.k.v. arbeidsongeschiktheid, herstel en terugkeer naar werk

• Het verhogen van de patiëntgerichtheid, de gelijkwaardigheid en de continuïteit door

• te zorgen voor een duidelijke en tijdige communicatie over wie, met welke rol en in welke hoedanigheid hem/haar zal ontvangen tijdens een consult

• eenvormigheid over de ziekenfondsen heen in de toepassing van het multidisciplinair team rondom de adviserend arts

• zorgen voor voldoende adviserend artsen om de vertrouwensrelatie te verzekeren en hun rol als sleutelfiguur te kunnen uitoefenen

• Meer inzetten op een persoonsgerichte aanpak met als doel de persoon eigenaar te maken van zijn gezondheid en arbeidsvermogen.

• De oprichting van een gemeenschappelijk communicatieplatform en/of een gemeenschappelijk medisch sociaal dossier voor alle sectoren binnen de sociale zekerheid over arbeidsongeschiktheid.

De administratie

• Een vermindering van de administratieve last door automatisering.

• De uitbouw van 1 loket of platform door élk ziekenfonds, waar de persoon alle documenten verbonden aan de arbeidsongeschiktheid en/ of invaliditeit kan terugvinden en de voortgang van de aangifte, verlenging en verschillende soorten aanvragen kan opvolgen.

• Een grotere bewustwording van de behandelende artsen van de toepassing van de 6dagenregeling bij de arbeidsongeschiktheidsuitkering.

• Een snelle werkhervatting tijdens arbeidsongeschiktheid door de vermindering van de administratieve last.

• Een duidelijke informatieverschaffing over de mogelijkheid om tijdens arbeidsongeschiktheid activiteiten te hervatten.

• Werken
    12 mei 2022 | Auteur: Observatorium voor de chronische ziekten

Advies van het Observatorium voor de chronische ziekten betreffende de arbeidsongeschiktheid

Heb je een chronische ziekte en ben je in een situatie van arbeidsongeschiktheid? Dan zal je ongetwijfeld, jammer genoeg, heel wat knelpunten ervaren. We werken al jaren om deze knelpunten op te lossen omdat we het belangrijk vinden dat wie wil werken, moet kunnen werken. Omdat het een thema is dat ons en de andere leden van het Observatorium voor chronische ziekten blijft bezighouden, werkten we binnen het Observatorium de afgelopen jaren intensief mee aan een advies over arbeidsongeschiktheid.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

• 27/09/2021

Knelpunten en aanbevelingen rond de inschakeling van ervaringsdeskundigen

Moet er een statuut en een wettelijk kader komen voor ervaringsdeskundigen? Met die vraag stapte OPGanG enkele jaren geleden naar het HIVA, het onderzoekscentrum voor Arbeid en Samenleving van de KU Leuven.