Inschakeling ervaringsdeskundigen
screenreader.email article

Knelpunten en aanbevelingen rond de inschakeling van ervaringsdeskundigen

screenreader.email article

Uit onderzoek bleek dat het uitwerken van één statuut niet de te volgen weg is. We moeten eerder werk maken van het bekendmaken, correct toepassen en verbeteren van bestaande statuten en maatregelen. Samen met OPGanG werkten we de afgelopen jaren verder aan het in kaart brengen van de knelpunten die er nog bestaan. Deze knelpunten staan beschreven in de beleidsnota "Het inschakelen van ervaringsdeskundigen in de gezondheidszorg".

Er zijn heel wat mogelijkheden om als ervaringsdeskundige aan de slag te gaan. Dit kan als werknemer, als zelfstandige of als vrijwilliger. Telkens gelden er andere regels, procedures en voorwaarden. Daardoor kan het best ingewikkeld worden om goed geïnformeerd te zijn en ervoor te zorgen dat je met alle administratie in orde bent. In deze nota bespreken we de knelpunten die ervaringsdeskundigen ervaren wanneer ze aan de slag willen gaan en formuleren we aanbevelingen. Het gaat hierbij zowel over ervaringsdeskundigen met een psychische kwetsbaarheid als over ervaringsdeskundigen met een lichamelijke aandoening.

• Inschakeling ervaringsdeskundigen
    21 feb. 2023 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform, OPGanG en Trefpunt Zelfhulp

Beleidsnota 'Het inschakelen van ervaringsdeskundigen in de gezondheidszorg'

Moet er een statuut en een wettelijk kader komen voor ervaringsdeskundigen? Met die vraag stapte OPGanG enkele jaren geleden naar het HIVA, het onderzoekscentrum voor Arbeid en Samenleving van de KU Leuven. Uit onderzoek bleek dat het uitwerken van één statuut niet de te volgen weg is.

Ervaringsdeskundigen aan de slag in jouw zorgorganisatie?!

Werk jij als directie al met ervaringsdeskundigen in jouw zorgorganisatie? Wil je deze werking versterken of zelfs uitbreiden? We organiseerden een webinar reeks met verschillende tips, handvaten en good practices.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

• 07/09/2022

Advies van het Observatorium voor chronische ziekten over arbeidsongeschiktheid

Heb je een chronische ziekte en ben je in een situatie van arbeidsongeschiktheid? Dan zal je, jammer genoeg, heel wat knelpunten ervaren. We werken al jaren aan deze knelpunten. Wie wil werken, moet kunnen werken. Die stap naar werk moet zo laagdrempelig mogelijk zijn en je mag hiervoor niet gestraft worden.

• 14/07/2022

De visie van het VPP op patiëntenparticipatie

Patiëntenparticipatie zit in het hart van onze organisatie. Het onderwerp zit zo in ons DNA verweven. Het thema staat ook hoog op alle beleidsagenda’s en beheerst de agenda’s van zorginstellingen en – netwerken. Tegelijkertijd bestaat er veel onduidelijkheid over. Hoe geef je participatie vorm in de praktijk? Dit standpunt schept klaarheid en verduidelijkt de visie van het VPP.

• 26/10/2021

Vrijheidsbeperkende maatregelen, géén noodzakelijk kwaad. Hoe kan het beter?

Vrijheidsbeperkende maatregelen hebben een enorme en negatieve impact op het welbevinden van mensen. Wij zijn dus duidelijk: vrijheidsbeperkende maatregelen kunnen slechts het àllerlaatste redmiddel zijn. Zorgverleners moeten hun uiterste best doen deze te vermijden. Indien het echt niet anders kan, moeten ze erg zorgvuldig omspringen met de toepassing ervan.