balans
27
Oct
screenreader.email article

Kwaliteit van zorg door de ogen van patiënten

Patiënten hebben recht op kwaliteitsvolle zorg, maar wat betekent dat juist? En hoe kijken patiënten naar kwaliteit van zorg? Welke aspecten van zorg zijn voor hen belangrijk? Welke kwaliteiten moeten zorg en zorgverleners hebben in hun ogen?

27
Oct
screenreader.email article

Kwaliteitsvolle zorg, een patiëntenrecht

Al sinds 2002 is kwaliteitsvolle zorg opgenomen in de wet over de rechten van de patiënt. Die wet geldt voor alle zorgverleners, dus voor artsen, apothekers, kinesisten, tandartsen, verplegend personeel enzovoort. In artikel 5 van deze wet staat letterlijk: “De patiënt heeft, met eerbiediging van zijn menselijke waardigheid en zijn zelfbeschikking en zonder enig onderscheid op welke grond ook, tegenover de beroepsbeoefenaar recht op kwaliteitsvolle dienstverstrekking die beantwoordt aan zijn behoeften”.

In mensentaal betekent dat onder meer dat zorgverleners geen onderscheid mogen maken: iedereen, los van sociale klasse, nationaliteit of inkomen, heeft recht op zorg van een hoog niveau. De zorg moet dus de toets van de beschikbare medische kennis en technologie doorstaan. Ook de manier waarop de zorg wordt verleend, is volgens de wettekst niet onbelangrijk: de zorgverlener moet jouw menselijke waardigheid en jouw autonomie respecteren. En de zorg moet ook tegemoetkomen aan jouw behoeften als patiënt.

Kwaliteit in al haar dimensies

Zorg is kwaliteitsvol als die zorg de gewenste zorgresultaten heeft. Om die te bereiken, moet de zorg een aantal kwaliteiten hebben. Zes vaak genoemde dimensies van kwaliteit zijn gebaseerd op een studie van het Amerikaanse Institute of Medicine uit 2001. Volgens die studie moet zorg zowel veilig als effectief, patiëntgericht, tijdig, efficiënt en billijk zijn:

  • Veilige zorg vermijdt dat patiënten letsels of schade oplopen;

  • Effectieve of doeltreffende zorg is gebaseerd op actuele wetenschappelijke kennis en voorkomt ondergebruik en overgebruik van zorg door zorg te verlenen enkel en alleen als patiënten er baat bij hebben;

  • Patiëntgerichte zorg gaat uit van de individuele voorkeuren, noden en waarden van patiënten; bij klinische beslissingen laten zorgverleners zich leiden door wat de patiënten belangrijk vinden;

  • Tijdige zorg kent zo weinig mogelijk wachttijden en uitstel van zorg, want die berokkenen schade bij patiënten én bij zorgverleners;

  • Efficiënte of doelmatige zorg gebruikt de beschikbare middelen, voorraden en apparatuur op een doordachte en verantwoorde manier en vermijdt zo verspilling;

  • Billijke zorg garandeert dat iedereen dezelfde kwaliteit van zorg krijgt, onafhankelijk van bijvoorbeeld je geslacht, afkomst, woonplaats of socio-economische achtergrond.

Twee andere kenmerken van kwaliteitsvolle zorg zijn volgens velen even belangrijk:

  • Integrale zorg stoelt op de realiteit dat een patiënt meer is dan zijn of haar ziekte; zorgverleners moeten dus niet alleen kijken naar biomedische factoren maar naar alle aspecten die bepalend zijn voor jouw ziekte en genezingsproces;

  • Continue zorg garandeert een naadloze overgang van diagnose over behandeling tot en met nazorg; samenwerking tussen zorgverleners op verschillende niveaus en uit verschillende disciplines is daarbij essentieel.

Kwaliteit bekeken door een patiëntenbril

Patiënten leggen hun eigen accenten als ze kwaliteit van zorg invullen. Het is niet dat ze de hierboven genoemde kwaliteitseisen van zorg niet belangrijk vinden. Veilige en toegankelijke zorg is zeker van belang. En patiënten willen ook deskundige zorgverleners die hen de meest geschikte zorg bieden.

Maar door hun kwaliteitsbril kijken ze soms net even anders. Enkele voorbeelden:

  • Je mag de beste zorg in de wereld krijgen, maar als die niet gericht is op jouw levensdoelen, ben je er niet veel mee. Een arts beschouwt een knie die je weer kunt plooien misschien als het gewenste resultaat, maar voor jou is dat niet voldoende als je niet, zoals je wou, bij de pasta in de bovenste kast kunt geraken of als je niet opnieuw met je kleinkinderen kunt ravotten. De meeste patiënten hebben ook niet-medische doelen. Voor hen resulteert kwaliteitsvolle zorg in een betere kwaliteit van leven.

  • Als patiënt wil je dat een zorgverlener jou als een evenwaardige partner ziet. Dat betekent dat een zorgverlener tijd en aandacht besteed om goed te begrijpen wat jij nodig hebt en belangrijk vindt. Je wil een echt, open gesprek en samen beslissingen nemen. Om dat te kunnen, heb je voldoende en begrijpbare informatie nodig.

  • Een vertrouwensrelatie met je zorgverlener is cruciaal. Je moet ervaren dat hij of zij het beste met jou voorheeft. Vriendelijkheid, empathie, respect voor privacy, interesse in jouw mogelijkheden, het gevoel dat jouw patiëntervaringen meetellen: het zijn allemaal bouwstenen van dat vertrouwen.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 26/04/2024

    Hoe goed werkt het Belgische gezondheidssysteem?

    Hoe goed werkt ons gezondheidssysteem? Dat onderzocht het KCE. Het doel is een transparant beeld te geven van dat systeem: wat loopt goed en wat kan beter? Of met een moeilijk woord: performantie. Die term kwam je misschien al tegen in de pers. Het KCE keek naar verschillende elementen (indicatoren) om de performantie in kaart te brengen: kwaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid, efficiëntie, billijkheid en veerkracht. Elk element wordt waar mogelijk vergeleken met de resultaten van andere landen.

  • 23/04/2024

    Hoe pakt onze regering het tekort aan huisartsen aan?

    Het 'Lentepakket' is een vorm van ondersteuning voor huisartsenpraktijken. Daarmee wil de regering het tekort aan huisartsen aanpakken en zorgen dat huisartsen opnieuw meer tijd krijgen voor hun patiënten. Maar wat zit er in dat 'Lentepakket'?

  • 20/10/2023

    Kom jij in aanmerking voor thuishospitalisatie?

    Sinds 1 juli is thuishospitalisatie mogelijk voor bepaalde antibiotica- en chemobehandelingen. Zo kan je je therapie in je eigen vertrouwde omgeving verderzetten, als je dat wenst. Er zijn wel enkele voorwaarden (veiligheid en kwaliteit) en het moet gebeuren onder toezicht van een arts uit het ziekenhuis.

    Hoe gaat dat in z'n werk en welke voordelen zien wij?