arts trekt handschoen aan
11
Jan
screenreader.email article

Hoe wordt kwaliteit van zorg gegarandeerd?

Zorgen voor kwaliteitsvolle zorg is een werkwoord. Het vergt initiatieven op vele niveaus en er is een belangrijke rol weggelegd voor patiënten.

11
Jan
screenreader.email article

Van wetgeving tot toezicht

Kwaliteit van zorg komt niet vanzelf. Er is een wettelijk kader nodig, maar ook deskundige zorgverleners. Er moeten kwaliteitsnormen zijn, maar ook opvolging, controle en verbeteracties. Zorgen voor kwaliteitsvolle zorg is een gedeelde verantwoordelijkheid. Er wordt aan gewerkt op vele niveaus: door overheden, door zorgvoorzieningen, door individuele zorgverleners enzovoort.

Kwaliteitszorg krijgt vorm dankzij verschillende bouwstenen, initiatieven en instrumenten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ‘kwaliteitswet’ (wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering – federaal niveau) die bepaalt welke kwaliteitseisen zorgverleners moeten naleven;

  • De regelgeving over de gezondheidsberoepen (federaal niveau), die onder meer bepaalt onder welke voorwaarden iemand een gezondheidsberoep zoals arts, verpleegkundige, kinesitherapeut, tandarts of apotheker mag uitvoeren;

  • Het ‘kwaliteitsdecreet’ (op Vlaams niveau) waarmee de overheid zorgvoorzieningen ertoe aanzet om actief aan kwaliteit van zorg te werken en zichzelf te verbeteren op dat vlak; de voorzieningen moeten ook aantonen welke inspanningen ze leveren om de zorgkwaliteit te verhogen;

  • Het toezicht door Zorginspectie (op Vlaams niveau). Bij ‘nalevingstoezicht’ gaan inspecteurs onaangekondigd na of de geleverde zorg in de praktijk voldoen aan de eisen voor een bepaald zorgtraject. Bij ‘systeemtoezicht’ – een beoordeling van het kwaliteitssysteem achter de geleverde zorg – is de inspectie aangekondigd en moet de voorziening voorafgaand een zelfevaluatie uitvoeren. Ziekenhuizen kunnen in plaats van het systeemtoezicht ook kiezen om vrijwillig deel te nemen aan een accreditatietraject. Bij een accreditatie is het een externe organisatie die beoordeelt of het ziekenhuis kwaliteitsvolle en veilige zorg aanbiedt;

  • Het meten van kwaliteit van zorg via indicatoren. Indicatoren zijn meetbare elementen, aanwijzingen die je helpen inschatten of een bepaald aspect van zorgkwaliteit is gerealiseerd. Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg biedt een platform om kwaliteitsindicatoren op een uniforme wijze te meten, te vergelijken en te rapporteren. Ook de Vlaamse Patiënten Peilingen van het VPP waarin de zorgervaringen van patiënten centraal staan, gebeuren via dit platform. Professionelen en patiënten kunnen de resultaten raadplegen via de website zorgkwaliteit.be;

  • Pay for Quality of Pay for Performance, waarbij de financiering van zorg niet wordt gekoppeld aan de hoeveelheid geleverde zorg, maar wel aan de uitkomsten van de zorg. Het zijn voorbeelden van financiële stimulansen om de kwaliteit van zorg te bevorderen.

Waken over zorgkwaliteit, voor en door patiënten

Om bewuste keuzes te kunnen maken, hebben patiënten betrouwbare informatie nodig. Ze willen weten wat er gaande is met hun gezondheid, welke mogelijke behandelingen er zijn enzovoort. Om de kans te verhogen dat patiënten die informatie ook echt gebruiken om passende keuzes te maken, is het van belang dat ze de juiste informatie op het juiste moment in het zorgproces vinden.

Patiënten willen niet alleen informatie over mogelijke behandelingen of zorgaanbieders. Ze willen ook weten wat de resultaten van de geleverde zorg zijn en hoe kwaliteitsvol ze behandeld worden in een zorgvoorziening.

De informatie over zorgkwaliteit moet gebaseerd zijn op goede en juiste metingen of onafhankelijke controles. Ze moet ook vergelijkbaar zijn en op een eenvoudige, leesbare manier worden weergegeven. Patiënten zijn ook geïnteresseerd in de initiatieven die zorgvoorzieningen of zorgverleners nemen om de kwaliteit van hun zorg te verbeteren.

Behalve als ‘lezer’ of gebruiker van de informatie over zorgkwaliteit, hebben patiënten ook een rol te spelen bij de beoordeling van die kwaliteit. Het perspectief van patiënten biedt essentiële informatie om de kwaliteit van zorg te beoordelen.

Gebruikmaken van de unieke ervaringsdeskundigheid van patiënten, biedt meer garantie om de zorg patiëntgericht te maken en zo een belangrijk element van kwaliteitsvolle zorg te realiseren.

Patiëntenparticipatie leidt ook op een andere manier tot meer zorgkwaliteit: het vergroot de autonomie van de patiënt, wat ervoor zorgt dat die ook een grotere rol opneemt in zijn eigen herstel en meer positieve zorgervaringen heeft.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 26/04/2024

    Hoe goed werkt het Belgische gezondheidssysteem?

    Hoe goed werkt ons gezondheidssysteem? Dat onderzocht het KCE. Het doel is een transparant beeld te geven van dat systeem: wat loopt goed en wat kan beter? Of met een moeilijk woord: performantie. Die term kwam je misschien al tegen in de pers. Het KCE keek naar verschillende elementen (indicatoren) om de performantie in kaart te brengen: kwaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid, efficiëntie, billijkheid en veerkracht. Elk element wordt waar mogelijk vergeleken met de resultaten van andere landen.

  • 23/04/2024

    Hoe pakt onze regering het tekort aan huisartsen aan?

    Het 'Lentepakket' is een vorm van ondersteuning voor huisartsenpraktijken. Daarmee wil de regering het tekort aan huisartsen aanpakken en zorgen dat huisartsen opnieuw meer tijd krijgen voor hun patiënten. Maar wat zit er in dat 'Lentepakket'?

  • 20/10/2023

    Kom jij in aanmerking voor thuishospitalisatie?

    Sinds 1 juli is thuishospitalisatie mogelijk voor bepaalde antibiotica- en chemobehandelingen. Zo kan je je therapie in je eigen vertrouwde omgeving verderzetten, als je dat wenst. Er zijn wel enkele voorwaarden (veiligheid en kwaliteit) en het moet gebeuren onder toezicht van een arts uit het ziekenhuis.

    Hoe gaat dat in z'n werk en welke voordelen zien wij?