header patiëntveiligheid
12
Oct
screenreader.email article

Patiëntveiligheid: onze standpunten.

In de medische sector heerst er nog al te vaak een taboe rond patiëntveiligheidsincidenten, waardoor dit thema onbesproken blijft. Het is nochtans belangrijk dat ziekenhuizen, zorgverleners, overheden, … een effectief patiëntveiligheidsbeleid ontwikkelen om zo patiëntveiligheidsincidenten te voorkomen.

12
Oct
screenreader.email article

Overzicht standpunten

Waar streven wij naar?

  • Dat de Federale en Vlaamse overheid wetenschappelijk onderzoek naar patiëntveiligheid als prioriteit beschouwen en voor deze onderzoeken financiering vrijmaakt.

  • De uitwerking van uniforme registratiesystemen van (bijna) incidenten, zodat daaruit geleerd kan worden.

  • Betrokkenheid van de patiënt bij het voorkomen van patiëntveiligheidsincidenten.

  • De implementatie van het ontwikkelde raamwerk rond open communicatie tussen patiënt en zorgverlener indien er een patiëntveiligheidsincident heeft plaatsgevonden, en de uitbreiding van dit raamwerk naar andere sectoren (bijvoorbeeld eerste lijn, woonzorgcentra, geestelijke gezondheidszorg, etc.).

Patiëntveiligheid is de identificatie, de analyse en het management van patiëntgerelateerde risico’s en incidenten met als doel de zorg voor patiënten veiliger te maken en schade aan patiënten te minimaliseren.

Uit wetenschappelijke studies blijkt dat medische ongevallen, of patiëntveiligheidsincidenten, vaak vermeden hadden kunnen worden. Het is dan ook belangrijk dat zorgverleners en zorginstellingen willen leren uit situaties waar  (bijna-) incidenten optraden.  

Onze standpunttekst over patiëntveiligheid kan je hier downloaden.

  • Standpunt patientveiligheid
    12 okt. 2021

    Standpunten patiëntveiligheid

    Het Vlaams Patiëntenplatform vzw vraagt bijzondere aandacht voor veilige zorg. Veiligheid is een kernaspect van kwaliteitsvolle zorg waar de patiënt namens de wet op de patiëntenrechten recht op heeft.

Het Fonds voor de Medische Ongevallen (FMO)

Sinds 2012 bestaat er in België het Fonds voor de Medische Ongevallen (FMO). Wie schade heeft opgelopen als gevolg van gezondheidszorg kan in bepaalde gevallen terecht bij het FMO voor advies en eventueel een schadevergoeding.

Voorwaarden:

-      De schade is het gevolg van een feit dat is voorgevallen sinds 2 april 2010 (niet vroeger).

-      De schade is het gevolg van een geneeskundige verstrekking.

-      De schade is het gevolg van:

o   een feit dat aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid van een zorgverlener.

o   een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid.

-      Schade is voldoende ernstig als ze voldoet aan één van de volgende criteria:

o   een blijvende invaliditeit van 25% of meer;

o   een tijdelijke arbeidsongeschiktheid gedurende minstens 6 opeenvolgende maanden of 6 niet-opeenvolgende maanden over een periode van 12 maanden;

o   bijzonder zware schade, ook economisch, voor de levensomstandigheden van de patiënt;

o   overlijden van de patiënt.

Het FMO werd opgericht om een laagdrempelig alternatief aan te bieden voor patiënten, naast de zware juridische procedures. Eén van de grote voordelen van het FMO is dat de procedure gratis is. Wij zijn dan ook blij dat het FMO werd opgericht.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze procedure niet langer dan een jaar te laten duren. Deze timing wordt echter niet gehaald. Het FMO kampt momenteel met een achterstand in dossiers, maar werkt er hard aan om deze achterstand weg te werken.

Wij zijn ook lid van het beheerscomité van deze organisatie.

Voor meer informatie verwijzen wij door naar de website van het RIZIV.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 07/10/2021

    Open communicatie na een patiëntveiligheidsincident

    Slachtoffers van een patiëntveiligheidsincident willen graag weten wat er gebeurd is, hoe groot de schade precies is, of er mogelijkheden zijn om een schadevergoeding te ontvangen, welke stappen het ziekenhuis zal ondernemen om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden, enzovoort. Een open en eerlijk gesprek tussen zorgverstrekkers en patiënten of hun families betrokken bij patiëntveiligheidsincidenten wordt beschouwd als een belangrijk aspect van kwaliteitsvolle én patiëntveilige zorg.