syringe-pills-blister-packs
30
Mar
screenreader.email article

Vernieuwing terugbetalingsprocedure van geneesmiddelen

Een nieuw plan van het RIZIV voor de terugbetalingsprocedure van geneesmiddelen heeft 1 doelstelling: een snelle en duurzame toegang tot geneesmiddelen. De belangrijkste nieuwigheden voor patiënten leggen we hieronder kort uit. De volgende stap is goedkeuring door de politiek. Zo zijn er bijvoorbeeld wettelijke aanpassingen nodig om de hervormingen in de praktijk te brengen. Dat kan nog voor aanpassingen zorgen.

30
Mar
screenreader.email article

Stakeholders mochten input geven om het plan vorm te geven. Ook wij deden dat. We kozen ervoor in te zetten op twee belangrijke aspecten:

  • Patiënten(verenigingen) moeten de kans krijgen gehoord te worden in de procedure.

  • We willen meer transparantie over de procedures en de motivatie voor bepaalde beslissingen.

We leggen uit wat het RIZIV deed met onze input.

Patiënten(verenigingen) krijgen de kans gehoord te worden

De commissie die beslist of een geneesmiddel in België al dan niet wordt terugbetaald heet de Commissie Tegemoetkomingen Geneesmiddelen (CTG). Willen we als patiënt gehoord worden, dan moeten we een zitje in die commissie bemachtigen. En net dat is het RIZIV van plan, 1 zitje zal worden ingevuld door een patiëntenvertegenwoordiger. Deze vertegenwoordiger zal een raadgevend lid zijn, dat betekent dat deze niet kan stemmen. Het voorstel van het RIZIV is dat dit zitje wordt ingevuld door LUSS/VPP. LUSS is onze Franstalige tegenhanger.

Met dat zitje willen we een faciliterende rol opnemen, want wie gehoord moet worden dat hangt natuurlijk af van over welk geneesmiddel het gaat. Via een ‘patiëntenraad’ zou onze vertegenwoordiger telkens iemand consulteren die expertise heeft in leven met een bepaalde aandoening. Die expertise laten meetellen in de beslissingen van de commissie is voor ons cruciaal. Daarom willen we meewerken aan een mechanisme waarbij de patiënten(verenigingen) zelf betrokken worden. We kijken uit naar verder overleg met het RIZIV om dit in de praktijk te brengen.

Meer transparantie over de beslissingen

Het RIZIV engageert zich om de beslissingen die gemaakt worden (en bijhorende motivatie) bekend te maken via hun website. Dit wil zeggen dat iedereen toegang zou krijgen tot een korte samenvatting van de beslissing. Meer transparantie dus, zoals we gevraagd hadden. In de toekomst zal jouw vereniging kunnen achterhalen waarom bepaalde geneesmiddelen wel/niet terugbetaald zijn. We hopen dat deze informatie gemakkelijk toegankelijk en begrijpelijk zal zijn.

Daarnaast blijven we ook vragende partij om de volledige procedure van terugbetaling beter bekend te maken bij het brede publiek: welke fases zijn er, wie speelt welke rol, wat zijn de doorlooptijden … . We horen namelijk bij veel patiëntverenigingen dat dit weinig transparant en onduidelijk is.

En nog zoveel meer ...

Ook andere hervormingen zijn interessant zijn voor jullie. Op de website van het RIZIV vinden jullie daarover meer gedetailleerde informatie, maar we lichten er graag enkele uit:

  • Via een onafhankelijk ‘real world evidence platform’ wil men proberen op te volgen wat de meerwaarde van bepaalde geneesmiddelen is in de praktijk. Is er in de reële setting (dus buiten klinische studies) effectief een meerwaarde voor patiënten? Dit kan ondersteunend zijn in de beslissing om een geneesmiddel dat nu onder contract staat al dan niet terug te betalen. Dergelijke contracten worden bijvoorbeeld afgesloten wanneer er onzekerheden zijn over de effectieve meerwaarde.

  • Op verschillende manieren wil men de toegang tot veelbelovende therapieën versnellen. Zo zou de procedure soms sneller opgestart kunnen worden waardoor er twee maanden tijdswinst is. Maar ook via een specifieke procedure kan er vroegtijdig toegang verleend worden aan patiënten, de zogenaamde 'early and fast access procedures'. Wanneer het geneesmiddel voldoet aan bepaalde criteria (bijvoorbeeld omdat het gebruikt wordt voor een aandoening met hoge medische nood), kan er al veel sneller een tijdelijke tegemoetkoming voorzien worden, waardoor je al toegang krijgt tot het geneesmiddel. De commissie die adviseert over deze tijdelijke tegemoetkoming zal ook een patiëntvertegenwoordiger krijgen.

  • Ook aan de zogenaamde ‘geheime contracten’ zal heel wat veranderen. De contractduurtijd zou bijvoorbeeld beperkt worden tot maximaal zes jaar (met een eerste evaluatie na drie jaar). Maar ook de compensatiemechanismen opgenomen in deze contracten zouden transparant gemaakt worden.

  • Verder is er ook een vermelding dat het BeNeLuxA initiatief meer zou moeten worden toegepast. Met dit initiatief onderhandelen verschillende landen samen met farmaceutische bedrijven, in plaats van ieder land afzonderlijk. Zo krijgen we meer macht.

We willen verder in dialoog gaan met het RIZIV over de hervormingen. Het klinkt veelbelovend, maar we hebben ook nog veel vragen. De komende tijd zullen we ons verder verdiepen in de voorstellen en de gevolgen hiervan voor patiënten.

Wil je graag meer weten? Op de website van het RIZIV vind je 2 documenten met belangrijke achtergrondinformatie:

  • “Rapport van het stakeholders-proces”: geeft een overzicht van de verschillende thema’s en voorstellen welke besproken werden met de stakeholders.

  • Een document “Roadmap’” dat weergeeft hoe men de verschillende ideeën wilt omzetten tot concrete voorstellen. De bijhorende synthesetabel geeft een overzicht van de 52 hervormingen, inclusief timing.

Meer informatie?

Mogelijk ook interessant...

  • 20/10/2023

    Kom jij in aanmerking voor thuishospitalisatie?

    Sinds 1 juli is thuishospitalisatie mogelijk voor bepaalde antibiotica- en chemobehandelingen. Zo kan je je therapie in je eigen vertrouwde omgeving verderzetten, als je dat wenst. Er zijn wel enkele voorwaarden (veiligheid en kwaliteit) en het moet gebeuren onder toezicht van een arts uit het ziekenhuis.

    Hoe gaat dat in z'n werk en welke voordelen zien wij?

  • 01/09/2022

    Je voorschriften voor geneesmiddelen digitaal beheren

    Geneesmiddelen kunnen in jouw zorg en behandeling een belangrijke plaats innemen. Als patiënt wil je daarom een duidelijk overzicht van de voorgeschreven geneesmiddelen en hoe en wanneer je deze moet gebruiken. Die informatie zou je moeten vinden in je medicatieschema. Je kan het digitaal raadplegen en wordt met jouw toestemming gedeeld met jouw zorgverleners.

    Sinds september 2021 kan je als patiënt ook kiezen om jouw geneesmiddelenvoorschriften niet meer op papier te krijgen, maar ook deze digitaal te beheren als je dat wenst. Hoe je dat doet, lees je hier.

  • 22/08/2022

    Waar vind ik informatie over mijn medicatie?

    Wat doet een geneesmiddel? Hoe moet je het gebruiken? Welke bijwerkingen kan je ervaren? Je arts of apotheker geeft je hier al heel wat informatie over, maar het is handig dat je dit ook zelf kan opzoeken. De bijsluiter is een goed vertrekpunt om antwoorden te vinden. We leggen uit hoe een bijsluiter is opgebouwd en waar je deze kan raadplegen. We geven ook enkele tips over andere bronnen die je kan gebruiken voor bijkomende informatie over je therapie.