Ambulancier die deur van ambulance sluit
26
Oct
screenreader.email article

Wij vragen kwaliteitsvol, betaalbaar, toegankelijk en gecoördineerd ziekenvervoer

We ontvangen geregeld vragen en klachten over ziekenvervoer. Die klachten hebben vaak te maken met de factuur die patiënten ontvangen omdat afspraken rond prijzen en terugbetalingen niet gekend zijn, omdat er vooraf niet geïnformeerd werd over de kostprijs, omdat de kosten in bepaalde situaties erg hoog zijn (bv. voor vervoer tussen ziekenhuizen), … Ook ontvangen we vragen van zowel patiënten als zorgprofessionals die nood hebben aan informatie over welke vervoersmogelijkheden er bestaan, welk prijskaartje hieraan vasthangt en hoe ze dit kunnen regelen.

26
Oct
screenreader.email article

Om een oplossing te bieden voor deze knelpunten vragen wij betaalbaar en toegankelijk, kwaliteitsvol en gecoördineerd ziekenvervoer. We leggen uit wat we daarmee bedoelen.

Betaalbaar en toegankelijk ziekenvervoer:

  • door voldoende financiële middelen vrij te maken om betaalbaar ziekenvervoer te garanderen voor patiënten die hier nood aan hebben;

  • door werk te maken van transparante prijsafspraken en tariefzekerheid;

  • in het bijzonder voor het interhospitaal vervoer. Er moet dringend gezocht worden naar een oplossing om het vervoer tussen ziekenhuizen betaalbaar te maken, bijvoorbeeld door een begrenzing van de kostprijs;

  • door de terugbetaling vanuit de aanvullende verzekering van de verschillende ziekenfondsen gelijk te schakelen;

  • door de terugbetaling van ziekenvervoer vanuit de verplichte ziekteverzekering uit te breiden en te verhogen;

  • door maximaal gebruik te maken van de derdebetalersregeling;

  • door de kosten van het ziekenvervoer te laten meetellen voor de maximumfactuur, zodat patiënten beschermd worden tegen hoge gezondheidskosten;

  • door patiënten duidelijk en proactief te informeren over de kostprijs en terugbetalingstarieven van het vervoer;

  • door transparante facturen en administratieve vereenvoudiging, bijvoorbeeld door de terugbetalingsattesten te harmoniseren en digitaliseren.

Kwaliteitsvol ziekenvervoer:

  • door kwaliteitsvereisten en regelgeving van het niet-dringend ziekenvervoer verder uit te werken;

  • door een laagdrempelige klachteninstantie op te richten. Op basis van deze klachten kan de kwaliteit van het ziekenvervoer verbeterd worden.

Een gecoördineerde aanpak van het volledige aanbod van ziekenvervoer:

  • door afstemming en samenwerking met de verschillende overheden om te komen tot een algemene beleidsvisie rond ziekenvervoer;

  • door ziekenvervoer efficiënt te organiseren. Nu gebeurt het bijvoorbeeld soms dat een ziekenwagen een patiënt naar het ziekenhuis brengt en leeg terug naar zijn standplaats rijdt. Terwijl er misschien rond hetzelfde moment een patiënt met diezelfde ziekenwagen terug naar huis zou kunnen gebracht worden;

  • door patiënten duidelijk te informeren over het bestaande aanbod en het meest geschikte vervoer voor hun situatie. Bijvoorbeeld door de informatie over het volledige vervoersaanbod (doelgroep, voorwaarden, tarieven, tegemoetkomingen, aanvraagprocedure,…) te centraliseren zodat dit op een toegankelijke manier raadpleegbaar is voor patiënten en zorgverleners.

  • Collage ziekenvervoer
    24 nov. 2021 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform

    2020 Rapport Naar beter ziekenvervoer!

    Het Vlaams Patiëntenplatform ontvangt geregeld vragen en klachten over ziekenvervoer. Het gaat hierbij voornamelijk om een gebrek aan informatie over de kostprijs en terugbetaling, een te hoge kostprijs en/of te weinig terugbetaling en de kwaliteit van het ziekenvervoer, met in het bijzonder de kwaliteit van groepsvervoer. Patiënten zijn vaak ontevreden over de factuur die zij ontvangen omdat afspraken rond prijzen en terugbetalingen niet gekend zijn, omdat er vooraf niet geïnformeerd werd over de kostprijs, omdat de kosten in bepaalde situaties erg hoog zijn (bv. voor vervoer tussen ziekenhuizen), … Ook ontvangen we vragen van zowel patiënten als zorgprofessionals die nood hebben aan informatie over welke vervoersmogelijkheden er bestaan, welk prijskaartje hieraan vasthangt en hoe dit geregeld moet worden.

    Uit dit alles blijkt dat de organisatie van het ziekenvervoer beter kan. In samenwerking met Kom op tegen Kanker diepten we deze knelpunten verder uit aan de hand van een bevraging en formuleren we aanbevelingen en voorstellen tot verbetering voor de betrokken partijen.

  • Ambulance zicht via zijdeur
    24 nov. 2021 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform

    Standpunttekst Interhospitaal vervoer

    Het vervoer tussen ziekenhuizen gebeurt meestal in opdracht van een zorgverlener omdat die van oordeel is dat de patiënt de noodzakelijke zorg enkel kan krijgen in een ander ziekenhuis. Op basis van het advies van de zorgverlener laat de patiënt zich vervoeren naar een ander ziekenhuis. Op dat ogenblik is zijn eerste zorg de juiste behandeling te krijgen en niet de prijs van het ziekenvervoer te vragen. Jammer genoeg leidt dit vaak tot onaangename verrassingen achteraf.

Meer informatie?