Infosessies
Is jouw patiëntenvereniging lid van Vlaams Patiëntenplatform? Dan kan je bij ons gratis infosessies aanvragen. Die kunnen zowel online als op locatie doorgaan. Ontdek op deze pagina welke infosessies je bij ons kan aanvragen.
Praktisch:
Deze infosessies zijn gratis en enkel toegankelijk voor leden van patiëntenverenigingen (niet professionals) die lid zijn van het Vlaams Patiëntenplatform.
Infosessies kunnen online of op locatie doorgaan. Je kiest zelf welke vorm het best past bij jouw leden.
We vragen om in de uitnodiging de begeleidend tekst hieronder te gebruiken. Zo is het voor iedereen duidelijk wat wel en wat niet aan bod komt tijdens de infosessie.
Om praktische redenen vragen we dat leden zich rechtstreeks inschrijven bij de organisator van de vereniging. Het minimum aantal deelnemers is vijf.
Je kan informatiesessies aanvragen door de contactpersoon die vermeld staat bij de infosessie rechtstreeks te contacteren. Probeer infosessies zo snel mogelijk aan te vragen. De contactpersoon bekijkt samen met jou welk moment past.
Met algemene vragen over infosessies kan je terecht bij onze coördinator infosessies Annet (annet.wauters@vlaamspatientenplatform.be of 016 23 05 26).
Verzekeringen
Informatie en tips
Tijdens deze infosessie overloopt Simon, beleidsmedewerker verzekeringen, samen met jullie het volgende:
welke verschillende verzekeringstakken zijn er?
welke problemen kunnen personen met een chronische ziekte ondervinden en welke oplossingen zijn er?
Waar kan je terecht om klacht neer te leggen als je niet akkoord gaat met jouw verzekeringsmaatschappij?
Belangrijk om te weten:
Tijdens deze infosessie geven we geen antwoord op ziektespecifieke vragen, bijvoorbeeld:
‘Kennen jullie een verzekeraar, die inschikkelijker is voor personen met MS, diabetes, …?’
‘Welke bijpremie bij een schuldsaldoverzekering is gangbaar voor personen met epilepsie, fibromyalgie, …?’
Na de infosessie krijgt elke deelnemer gratis de digitale VPP-brochure ‘Verzekeringen: informatie en tips voor personen met een chronische ziekte of aandoening en hun gezin.’
Duur infosessie: +/- 1u (online) & +/- 2u (op locatie)
Contact: Simon Ector (simon.ector@vlaampatientenplatform.be - 016 23 05 26)
Onder de rubriek "Adviezen en tips" kan je ook eens zoeken op verzekeringen voor meer informatie.
Tegemoetkomingen
Waar heb je recht op en hoe vraag je ze aan?
In deze infosessie wijzen Marit of Kristien, beleidsmedewerkers tegemoetkomingen, je in deel 1 de weg door het doolhof van federale maatregelen. In deel 2 vertellen ze je graag meer over de Vlaamse maatregelen. Na deze infosessie ken je de belangrijkste algemene maatregelen en weet je bij wie je deze kan aanvragen.
Belangrijk om te weten:
Persoonlijke vragen, gelinkt aan specifieke aandoeningen kunnen we niet beantwoorden. We kunnen wel samen met jou bekijken waar je hiervoor terecht kan.
Duur infosessie:
Online: deel 1: +/- 1 uur & deel 2: +/- 1 uur (de onderdelen kunnen niet apart aangevraagd worden)
Op locatie: +/- 2 uur
Contact: Marit Mellaerts (marit.mellaerts@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26) of Kristien Dierckx (kristien.dierckx@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26)
Onder de rubriek "Adviezen en tips" kan je ook eens zoeken op financiële toegang tot zorg voor meer informatie.
Werken met een chronische aandoening
Hoe (opnieuw) aan de slag met een chronische aandoening?
In deze infosessie geeft Eline, beleidsmedewerker werkgelegenheid, je een overzicht van de voornaamste maatregelen die bestaan voor werknemers met een chronische aandoening, wat een terug naar werk-coördinator voor jou kan betekenen en hoe een reïntegratietraject verloopt.
Na deze infosessie heb je een basis en weet je waar je moet zijn voor meer informatie.
Belangrijk om te weten:
Het statuut van zelfstandige en ambtenaar komen tijdens deze infosessie niet aan bod, net zoals ziekte-specifieke zaken. Heb je specifieke vragen? Eline bekijkt graag samen met jou waar je hiervoor best terecht kan.
Elke deelnemer ontvangt na de infosessie ook gratis onze brochures ‘Solliciteren met een chronische ziekte of aandoening’ en 'Wie is wie? De expertiseartsen en hun opdracht'.
Duur infosessie: +/- 2 uur
Contactgegevens: Eline Bruneel (eline.bruneel@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26)
Vorming: Hoe communiceer je over je ziekte op het werk?
Hoe communiceer je over je ziekte op het werk op een manier die voor jou comfortabel is en een goede (her)start mogelijk maakt? Samen met Trefpunt Zelfhulp werkten we hierover een vorming uit.
Wat?
Tijdens de vorming ligt de focus op interactie en het onderling uitwisselen van ervaringen en tips als lotgenoten binnen een veilig kader. Aan de hand van oefeningen, quotes en gefilmde rollenspelen reiken we concrete handvaten aan. De focus ligt vooral op communicatie tijdens 3 belangrijke momenten: de periode van afwezigheid, het moment van werkhervatting en ten slotte enkele weken later.
Voor wie?
Personen die momenteel niet aan het werk zijn, maar het werk wel graag willen hervatten.
Personen die opnieuw aan het werk zijn na een periode van afwezigheid wegens ziekte.
Personen die lid zijn van een patiëntenvereniging.
Duur vorming: keuze tussen 1 hele dag of 3 dagdelen.
Contactgegevens: Eline Bruneel (eline.bruneel@vlaamspatientenplatform.be)
Patiëntenrechten
Wat zijn mijn rechten als patiënt?
In deze infosessie verkennen Annet of Thomas, onze beleidsmedewerkers patiëntenrechten, samen met jou de 8 rechten uit de Wet Patiëntenrechten.
In 2 infosessies vertellen ze hoe je de patiëntenrechten in de praktijk kan toepassen. Na de infosessie ken je de belangrijkste principes van de patiëntenrechten en weet je wat ze in jouw dagelijkse zorg kunnen betekenen.
Heb je specifieke vragen? Annet of Thomas bekijkt graag samen met jou waar je hiervoor best terecht kan.
Elke deelnemer ontvangt gratis de digitale VPP brochure ‘Ken je rechten als patiënt’.
Duur infosessie:
online: deel 1: +/- 1 uur & deel 2: +/- 1 uur (de onderdelen kunnen niet apart aangevraagd worden)
op locatie: +/- 2 uur
Contactgegevens: Annet Wauters (annet.wauters@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26) of Thomas Deloffer (thomas.deloffer@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26
Digitale toepassingen in de gezondheidszorg
Een elektronisch patiëntendossier
Tijdens deze infosessie verkennen Koen of Marit, onze beleidsmedewerkers e-health, samen met jou het landschap van de elektronische uitwisseling van gezondheidsgegevens.
In het eerste deel gaan we kort in op wat theorie: wie, wat, waarom, wanneer, hoe …
In het tweede deel krijg je aan de hand van een demo de praktische uitleg over hoe je elektronisch gedeelde gegevens online kan inkijken; hoe kan je inloggen, hoe vind je je weg, welke gegevens zijn beschikbaar … Zo kan je na deze infosessie thuis zelf aan de slag!
Heb je specifieke vragen? Koen of Marit bekijkt graag samen met jou waar je hiervoor best terecht kan.
Duur infosessie: +/- 1,5 uur (online) & +/-2 uur (op locatie)
Contactgegevens: Marit Mellaerts (marit.mellaerts@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26) of Koen Neyens (koen.neyens@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26)
Doelgerichte zorg
Samen naar doelgerichte zorg met Doelzoeker
Annet, beleidsmedewerker doelgerichte zorg, vertelt je tijdens deze infosessie alles over doelgerichte zorg en hoe je het in de praktijk kan brengen via het instrument Doelzoeker.
Waar men vroeger in de zorg vaak als doelstelling had om het aantal levensjaren te maximaliseren, staat bij doelgerichte zorg levenskwaliteit centraal. Je vertrekt in de zorg vanuit de noden en doelen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood. Maar hoe breng je levensdoelen in kaart? En hoe communiceer je levensdoelen vervolgens met je omgeving en zorgverleners zodat je samen kan bekijken hoe je zorg op je levensdoelen aansluit? Doelzoeker, een instrument ontwikkeld door het Vlaams Patiëntenplatform, ondersteunt daarbij. Tijdens deze infosessie toont Annet de mogelijkheden van het instrument en ontdek je of en hoe Doelzoeker ook jou kan helpen.
Duur infosessie: +/- 1 uur
Contactgevens: Annet Wauters (annet.wauters@vlaamspatientenplatform.be - 016 23 05 26