Vrouw in teleconsultatie met dokter via haar smartphone
14
Oct
screenreader.email article

Wat moet je weten over mHealth en telegeneeskunde?

Onder mHealth of “mobile health” verstaan we de mobiele toepassingen, zoals medische apps, die gebruikt worden in de gezondheidszorg. Zo’n apps kunnen ingezet worden voor telegeneeskunde. Dit wil zeggen dat er van op afstand zorg geleverd wordt via informatica- en communicatietechnologieën (ICT), waarbij de zorgverlener en de patiënt zich niet op dezelfde plaats bevinden.

14
Oct
screenreader.email article

Een kader rond mHealth en telegeneeskunde

Gezondheidsapps schieten als paddenstoelen uit de grond, denk maar aan alle apps die ontwikkeld werden tijdens de coronacrisis. Ook op vlak van telegeneeskunde had dit een grote invloed. Er zijn echter structurele afspraken nodig waarbij de nodige aandacht geschonken wordt aan verschillende aspecten. Bij de uitwerking van een wettelijk kader rond mHealth en telegeneeskunde vragen wij om rekening te houden met de volgende randvoorwaarden:

Ontwikkeling van apps

De ontwikkeling van mobiele apps gebeurt best in co-creatie met de gebruiker waarbij voldaan wordt aan alle randvoorwaarden van patiëntenparticipatie. Daarnaast is het belangrijk om bij de ontwikkeling te zorgen voor interoperabiliteit met andere systemen en elektronische patiëntendossiers. Tot slot moet de continuïteit van gevalideerde apps gegarandeerd worden indien een ontwikkelaar van de markt verdwijnt.

Kwaliteitsbewaking apps

Om burgers wegwijs te maken in de grote hoeveelheid aan apps die worden aangeboden, is belangrijk dat er een kwaliteitslabel wordt toegekend aan apps die wetenschappelijk gevalideerd zijn. Apps met dit label worden terugbetaald, net als andere medische hulpmiddelen. Voor patiënten moeten deze toepassingen of apps steeds kosteloos zijn. Aan de andere kant, moeten zorgverleners een vergoeding krijgen voor hun geleverde prestaties.

Om aan continue kwaliteitsbewaking te doen zou er ook een meldpunt voor vragen en klachten over apps moeten zijn.

Patiëntgerichtheid

Apps moeten patiëntgericht aangeboden worden. Apps kunnen ondersteuning bieden bij zorg op maat van de patiënt met als doel de levenskwaliteit van de patiënt te verbeteren. Daarom is het belangrijk dit samen met de patiënt te bespreken. Belangrijk is ook dat apps het contact met zorgverleners niet vervangen; wel kunnen ze gebruikt worden als aanvulling op de zorg.

Kwaliteit van zorg

Als patiënt heb je steeds het recht op kwaliteitsvolle zorg. Hierbij zijn er verschillende aspecten die aandacht verdienen:

  • Het gebruik van apps moet steeds een vrije keuze blijven en mag geen verplichting worden.

  • Er moet extra aandacht, ondersteuning en begeleiding gaan naar de meest kwetsbaren.

  • Er mag geen gezondheidzorg met twee snelheden optreden. Dit wil zeggen dat er geen meerkost mag zijn voor de patiënt, dat er terugbetaling moet zijn van gevalideerde apps, en dat financiële ondersteuning noodzakelijk is.

Veilig beheer van data van gebruikers

Tot slot is de bescherming van persoonsgegevens zeer belangrijk. De gebruiker/patiënt/burger moet eigenaar van zijn eigen data zijn. Hij moet dan ook steeds de vrije keuze hebben bepaalde gegevens wel of niet te delen of te verwijderen. De manier waarop gegevens die via een app geregistreerd worden, verwerkt zullen worden, moet steeds transparant zijn voor elke gebruiker. Daarnaast zouden resultaten van onderzoeken die gebeuren op basis van gegevens uit apps teruggekoppeld moeten worden naar de burger.

Toestemming voor gebruik van data moet ook telkens gevraagd worden. Als een gebruiker beslist om zijn gegevens niet te delen met het bedrijf mag dit niet leiden tot het ontzeggen van de gebruiker tot de toepassing.

Teleconsultaties

Consultaties op andere wijze dan fysieke aanwezigheid in het kabinet vragen nog om extra verduidelijking. Wanneer kan dit wel of niet? Hoe moet dit verlopen? Met welke doelstellingen? Wie is aansprakelijk? Hoe zit het met terugbetaling voor de patiënt? En wat met de vergoeding/compensatie voor professionelen? Dit zijn enkele van de vele vragen die verduidelijking moeten krijgen.

Referentie afbeelding: https://www.freepik.com/photos/technology">Technology photo created by DCStudio - www.freepik.com</a>v

  • Vrouw in teleconsultatie met dokter via haar smartphone
    28 mei 2020 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform

    Standpunt mHealth en telegeneeskunde

    Onder mHealth of “mobile health” verstaan we de mobiele toepassingen, zoals medische apps, die gebruikt worden in de gezondheidszorg. Zo’n apps kunnen ingezet worden voor telegeneeskunde. Dit wil zeggen dat er van op afstand zorg geleverd wordt via informatica- en communicatietechnologieën (ICT), waarbij de zorgverlener en de patiënt zich niet op dezelfde plaats bevinden.

    Gezondheidsapps schieten als paddenstoelen uit de grond, denk maar aan alle apps die ontwikkeld werden tijdens de coronacrisis. Ook op vlak van telegeneeskunde had dit een grote invloed. Er zijn echter structurele afspraken nodig waarbij de nodige aandacht geschonken wordt aan verschillende aspecten.

Meer informatie?