Vlaams Patiëntenplatform
18
Apr

Persbericht: 1 op 3 kan zijn zorgverlener niet vrij kiezen

Nochtans is dat wel een recht. Ook een tweede opinie vragen of van zorgverlener veranderen moet kunnen. Op de Europese dag voor de rechten van de patiënt vraagt het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) aandacht voor dit recht dat momenteel zwaar onder druk staat. Berichten over een tekort aan zorgpersoneel en praktijken met patiëntenstops overspoelen ons land, dus lanceerde het VPP een bevraging om te achterhalen of het recht op vrije keuze van de zorgverlener wel gegarandeerd wordt.

Vlaams Patiëntenplatform
18
Apr

297 personen namen deel. Maar liefst 1 op 3 geeft aan de zorgverlener niet altijd vrij te kunnen kiezen. De belangrijkste reden hiervoor is dat zorgverleners onderling afspraken maken over welke patiënten bij welke zorgverlener(s) zorg krijgen. Vooral wat betreft de keuze van de arts-specialist zijn er blijkbaar problemen.

Een andere opvallende conclusie is dat bijna 6 op 10 deelnemers niet (altijd) een tweede opinie vragen als ze dat wensen. Men denkt niet dat een tweede opinie veel zal bijbrengen of men is bang voor de reactie van de eerste zorgverlener. Nog eens 40% van de bevraagden geeft aan niet van zorgverlener te veranderen wanneer ze dat wel nodig vinden. De belangrijkste reden hiervoor is dat het te complex is (bijvoorbeeld te veel administratieve rompslomp). Tot slot zegt 67% van de bevraagden dat ze al eens te lang op een afspraak bij een zorgverlener heeft moeten wachten.

Waarom is die vrije keuze zo belangrijk? Patiënten moeten terechtkunnen bij een zorgverlener waarin zij vertrouwen hebben en van mening zijn dat dit de juiste zorgverlener voor hen is met de juiste subspecialisatie. Daarnaast is het belangrijk dat andere factoren, zoals bijvoorbeeld een vlotte bereikbaarheid, zelf ingevuld kunnen worden door patiënten.

“Deze cijfers verbazen ons helaas niet.” zegt Else Tambuyzer, directeur van het VPP. “Er zijn structurele oplossingen nodig om de druk op het zorgaanbod weg te nemen.” In afwachting van die structurele oplossingen vraagt het VPP om patiënten de nodige informatie te geven over de aanwezigheid en de beschikbaarheid van zorgverleners. Daarmee bedoelen we niet enkel de gegevens van de zorgverlener, maar ook de conventiestatus, of deze al dan niet een patiëntenstop heeft, gemiddelde wachttijden en de eventuele specifieke expertise.

Met een ludiek filmpje vraagt het VPP aandacht voor het probleem. Kijkers krijgen een patiënt te zien die door een app swipet die doet denken aan Tinder. De ene na de andere arts wijst de patiënt af. Reden? Al bezet. In de huidige situatie zou een dergelijke tool (die bijvoorbeeld meteen toont dat een arts een patiëntenstop heeft) echter een handig instrument zijn.

Downloads

  • Bevraging vrije keuze zorgverlener
    18 apr. 2023 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform

    Rapport: kan ik mijn zorgverlener vrij kiezen?

    Patiënten hebben het recht om zelf hun zorgverlener te kiezen. Zo staat het in de wet op de patiëntenrechten. Maar hoe staat het eigenlijk met de waarborging van dat recht? Kunnen patiënten hun zorgverlener(s) vrij kiezen? Kunnen en durven ze een tweede opinie vragen indien nodig? Kunnen en durven ze van zorgverlener veranderen als ze dat wensen? Om een antwoord te krijgen op die vragen lanceerden we een online bevraging.

  • Publicatie infographic
    18 apr. 2023 | Auteur: Vlaams Patiëntenplatform

    Infographic: 1 op 3 kan zijn zorgverlener niet vrij kiezen

    Harde cijfers die aantonen dat het het recht op vrije keuze van zorgverlener zwaar onder druk staat. Ontdek de belangrijkste resultaten van onze peiling in deze infographic.

Meer informatie?