Archief

Persbericht VPP: Vlaams Patiëntenplatform lanceert instrument om dialoog met zorgverlener te ondersteunen

Één op de vijf klachten die de federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” ontvangt, gaat over een gebrek aan informatie over de gezondheidsstatus en de behandeling. Het Vlaams Patiëntenplatform ontwikkelde daarom een instrument met vragen dat patiënten helpt tijdens een consultatie. Hierop staan vragen zoals ‘Wat is de slaagkans van mijn behandeling?’ of ‘Hoeveel kost mijn volledige behandeling?’

Na een consultatie bij een arts zitten patiënten vaak nog met heel wat vragen. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners en patiënten duidelijk communiceren met elkaar over het onderzoek, de behandeling of de verzorging. Een goede communicatie verbetert bovendien de vertrouwensrelatie en vermindert problemen nadien,” zegt Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform.

Uit de meest recente cijfers van de federale ombudsdienst blijkt dat patiënten nog onvoldoende informatie ontvangen over de zorg die ze krijgen. Nochtans heeft een patiënt over heel wat elementen informatie nodig om te kunnen beslissen over een onderzoek, behandeling of verzorging.

Bovendien schrijft de federale ombudsdienst van de “Rechten van de patiënt” in het jaarverslag van 2017 dat alle rechten van de patiënt op een of andere manier verband houden met de communicatie tussen de patiënt en de zorgverlener. Daarom is het cruciaal om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren.

Op de Europese dag van de rechten van de patiënt, op donderdag 18 april, deelden medewerkers van het VPP de leidraad ‘Aan mij mag je alles vragen’ uit aan patiënten in 5 ziekenhuizen, in elke provincie één:

  • UZ Leuven
  • AZ Monica, Campus Deurne 
  • Sint-Trudo Ziekenhuis, Sint-Truiden 
  • AZ Sint-Lucas, Gent
  • AZ Groeninge, Kortrijk

Beleidsmedewerker Laura Jame en directeur Ilse Weeghmans deelden de leidraad voor patiënten uit in het UZ Leuven.

Het Vlaams Patiëntenplatform selecteerde de ziekenhuizen die alle gegevens delen met de patiënt. Daarbovenop behaalden ze mooie resultaten op de Vlaamse Patiëntenpeiling[1] en op de patiëntvriendelijkheid van hun website.

 


[1] Een bevraging die de ervaringen van de patiënt met de zorg meet na een verblijf in het algemeen ziekenhuis.