Categorieën

Archief

Column: Snel en flexibel gegevens delen met de patiënt

Gepost op 11 oktober 2018

Column Ilse Weeghmans

Goede zorg voor patiënten betekent in de eerste plaats dat gegevens gedeeld worden zodat de patiënt niet 'de rode draad' is van zijn eigen zorg. Een werkende e-health waarin alle diensten naadloos, net zoals de zorg, op elkaar aansluiten en de patiënt maar één keer moet inloggen om een overzicht te krijgen van zijn of haar zorg. Met uiteraard eigen aanvullingen, metingen, info over de zorg thuis, ...

Die weg is ingezet met mijngezondheid.belgie. Stapsgewijs zal erIlse Weeghmans meer info voor patiënten zichtbaar zijn. Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Maggie De Block, beloofde in een interview in onze nieuwbrief van september dat ze verder werk zal maken van info die patiënten zelf kunnen toevoegen zoals je registratie als orgaandonor, de naam van je vertrouwenspersoon en je vertegenwoordiger.

Maar ook betrouwbare info over gezondheid moet een plek krijgen via de link met 'Gezondheid en Wetenschap'. De vraag of ook de richtlijnen die u als arts of zorgverlener volgt ter beschikking komen van patiënten is nog niet echt beantwoord. Toch zijn wij vanuit het Patiëntenplatform hier grote voorstander van. Geef toe, als arts heeft u liever een patiënt die kan meepraten dan een ongeruste patiënt die zelf 'research' doet op het internet en daar heel wat 'brol' tegen komt.

14 dagen

Anderzijds hangt de hoeveelheid info die de patiënt ziet op het gezondheidsportaal af van de info die uw ziekenhuis beslist te delen met de hub. En daar zit nogal wat verschil op. Elk ziekenhuis kiest op dit moment zelf of ze delen en wat ze delen. Als ze delen kan dat volgende info zijn: laboresultaten, ontslagbrieven, beeldmateriaal, rapporten en resultaten.

Inderdaad 'kan', want elk ziekenhuis kiest op dit moment niet alleen welke info ze delen maar ook welke termijn ze hier op plakken om dit op de hub te zetten. De hubs COZO en VZN- KUL kiezen beiden voor 7 dagen. Enkel de Brusselse hub BGN kiest voor 30 dagen.

Let op: dit betekent NIET dat de patiënt de info terugvindt op www.mijngezondheid.belgie.be... want het ziekenhuis beslist of het deelt en als het deelt pas na validatie door een arts. In de praktijk kunnen zeven dagen dus ook 14 dagen worden. Benieuwd naar hoe uw ziekenhuis het doet? Neem een kijkje op onze website. Per ziekenhuis vindt u terug welke gegevens ze delen met patiënten. Paste uw ziekenhuis ondertussen zijn beleid aan? Laat het ons weten! Wij passen graag onze informatie aan.

Zelf 'dokteren'

Maar hoe denken patiënten er zelf over? Uit onze bevraging bij patiënten blijkt dat sommige patiënten graag onmiddellijk informatie willen inkijken en anderen liever wachten tot na de consultatie met de zorgverlener. Sommige patiënten wensen ook het onderscheid te maken tussen informatie over hun chronische aandoening en nieuwe diagnostische informatie. In onze laatste nieuwsbrief leest u meer over deze bevraging. Een flexibel systeem, ingebed in de software van de EPD's, kan deze verschillen opvangen.

In afwachting hiervan blijft de vraag wanneer verslagen best worden gedeeld. De overgrote meerderheid, 94,6% van de ondervraagden, geeft aan dat de periode van 7 of 30 dagen die de hubs nu hanteren te lang is. Patiënten geven aan dat ze onmiddellijk (39,5%) of vlak na de consultatie (38,8%) de informatie willen hebben. Om zelf te 'doktoren'? Neen, wel om hun volgende consultatie gericht voor te bereiden of om de info over de behandeling ook goed aan de mantelzorger, familie,... te kunnen uitleggen.

De vraag die zich stelt is dus niet: gaan we delen maar wel hoe snel én hoe flexibel gaan we delen? Met mantra's als 'de patiënt centraal' en 'de regie van de patiënt' in gedachten moeten we die beslissing en het daarbij horende debat snel aangaan. En het argument dat 'dat technisch nu nog niet mogelijk is' is geen argument in dit fundamentele debat.

Ilse Weeghmans

Bron: Artsenkrant

Reacties

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste!

Voeg een reactie toe




Dit wordt niet getoond.